Mar 27, 2013

Journey to the home

Perjalanan Cik Nor pulang ke rumah hari ini sungguh mencabar.. kerana 'misi kali ini mesti diselesaikan hari ini juga..' kata Cik Nor pada dirinya sendiri.. "plup plup". Bunyi aplikasi whats app dari telefon Cakerawalanya berbunyi..


6.06am
Azan subuh berkumandang. Masa untuk solat subuh. Terlihat sosok tubuh bertelekung sujud menghadap Ilahi. Aku cuba untuk tidak menjadikan percutian bulanan sebagai alasan utk aku jauh daripadaNya. Ku kebil2x kan mata sambil mulut beristighfar dan berzikir.. dan.. perlahan-lahan, mataku terpejam kembali.. Arghh... tenggelam dalam mujahadah singkat.

8.00am
Selesai bersiap untuk ke tempat kerja.. Ops.. hari ni ada 'training'. jadi kene bergerak segera.. kerana pastinya penantian di Stetesn LRT Damai sangatlah menyeksakan. Espesialy, bila melakukan adegan lambaian teksi, tetapi semua teksi memecut dengan egonya kerana teksinya telah diduki penumpang.. Darn utk tiba ke LRT Damai pula mesti melalui 10 stesen.. waahh.. banyaknye.. huhuhu.. mesti sampai on time..
'Kriukkkk Pruut...' aduh.. panggilan tandas..

1.00pm
Lunch time. baru lepas sejam aku menghabiskan karipap terakhir dari 6 biji karipap yang sempat dibeli semasam dalam perjalan ke sini. Mati kutu dibuatnya... diharapkan training tamat selepas Zohor, maka sempatlah membuat aktiviti yang penting kononnya.. Cikgu bagi kunci kelas, maka dengan berat hati ku kunci kelas, dan bergerak ke kantin.. Adus.. ramainya jejaka technician.. kupercepatkan langkah dan gapai sekotak air coklat Dutch Lady, sebotol air mineral dan satu roti krim ala Gardenia.. Cukuplah sebagai alas perut tengah hari. seusai makan di kelas. Qailulah. (xde orang kan dlm kelas)

5.00pm
Mesej Whats App yang dibaca pagi tadi terngiang2 di kepala.. selepas menghantar kerts penilaian, aku terus memecutkan langkahku ke hentian teksi. seperti kejadian pagi tadi.. kebanyakan jual mahal.. lebih2 lagi Jalan Semarak mula sesak.. dan sudah tiba waktu sesak Jalan Ampang. Ku hayunkan langkah ke seberang dgn harapan ada teksi yg sudi.. Skreeet......... Sebuah motosikal membrekkan motonya di tepiku. rasanya kurang semeter dariku. Allahuakbar! hanya itu yg mampu aku ucapkan.. lalu kuteruskan langkah setelah memohon maaf dr si penunggang.. *serius lintas jalan tak nampak motor tadi.. * Aku hampir menjadi mayat.

5.36pm
Detinasi pertama tiba dengan perasaan kelegaan. Perjalanan menggnakan kaki sendiri sungguh memenatkan namun aku percaya, misi menurunkan berat badan pasti berhasil. hahaha..Sungguh.. perjalanan tadi tanpa perasaan..ibarat 'mayat hidup'.. selepas peristiwa sebelumnya.



5.45pm
Alhamdulillah.. KLCC! ramainya orang.. aku berjalan ke destinasi yang ingin dituju dengan tekad.. Namun kecewa.. Kepenatan kaki berjalan sejauh 2km belum hilang..dan kuteruskan perjalanan ke KL sentral.. Alhamdulillah.. Allah mudahkan.

6.36pm
Akhirnya, tiba di destinasi.. aku merewardkan diriku dengan sebungkus laksa, kerana berjaya melaksanakan misi, dan bermujahadah.

10.15pm
Now, I'm really exhausted. Heart and body, physically and mentally. Namun, beberapa persediaan perlu dibuat malam ini.. untuk esok.. Am I able to wake up early tomorrow?

Rehatku di Syurga nanti..perjalanan jauh hari ini sambil memikul laptop seberat 2.8kg betul2 meningatkan kepada Kisah Son Goku dan Kurin menuntut ilmu bersama Cikgu Kame.. Beban yang berat dipikul dengan sabar dan tekad menjadikan mereka mudah berhadapan dengan cabaran berikutnya. Terkenang juga saat belajar di Sabah. Memikul 3kg laptop ke kuliah..ke library.. tanpa kemudahan kenderaan..

Kesusahan semalam menjadikan kita pada hari ini.. Maka bagaimanakah kita hari esok dengan kesenangan kini?



10.23pm
Kuala Lumpur.


1 comment:

  1. kesian kamuu..!!..i'll be like you later..but maybe not forever like that..~~..wuhuhuhu

    ReplyDelete