Mar 3, 2013

Dalam hati ada taman

Assalamualaikum wbt..

 Wo ai ni.. Wo pe ce taw..

Praktis cakap mandarin, walaupun Chinese New Year baru sahaja berlalu.. Sibuk punye sibuk.. rupanya dah melangkah ke bulan March.. Sudah 42 hari berlalu selepas peningkatan umur.. Bila jalan-jalan mostly orang pun dah panggil kakak kan.. walaupun pada hakikat dan kebenarannya orang yg memanggil itu lebih tua. Well, does age really matters? By the way, mati tak kenal usia.. sempatkah aku sampai ke tua.. mengharungi kehidupan bersama anak dan cucu..?
Chewah.. jauh betul pemandanganku ini..

Itulah realiti.. actually umur menjengkau 25 mula persoalan-persoalan tambahan.. Bak kata Prof Muhaya.. Manusia ni hidupnya tak pernah puas.. bila buat sesuatu tu ada sahaja ingin membanding-bandingkan (ulasan dr diri sendiri).

Misalnya ye puan-puan.. Ibu-ibu, bila ada anak nk masuk sekolah, mula bertanya.. anak sekolah mana2, private schoolkah? Periksa no. brapa... universiti mana, kerja mana? dah kawen ke belum? ada anak or tidak. dan akhirnya berpusing kembali persoalan itu.. So, tak kemana.. mungkin kerana hati ada duri.. tak cukup untuk diri, nak cucuk orang lain.. aduussss..

Jadi, sebenarnya.. nak diceritakan.. semua orang akan melalui fasa umur sebegitu.. dan bila mana mencapai rasanya mostly dah ada taman dalam hati. cuma ada yang menafikan dan ada yang menurut.. as what we said.. it's fitrah..

So, bila mana di hati ada taman.. agaknya bagaimanakah bentuk taman tersebut? Apakah yang terkandung dalam taman tersebut.. Adakah ia seperti taman permainan..ada buaian.. main-main tinggal? atau ibarat taman bunga..jalan2 sebab cantik tapi kemudian ada maksiat? berkasih-sayang semata, bila layu kumbangkan lariiii!
Atau pula dalam hati adanya taman yg seolah2 taman2 syurga..? dipenuhi dgn suatu impian yg tidak dapat digambarkan di bumi..

Eh.. jauhnye.. taman syurga..? bukan kalau hati ada taman tu maksudnya orang yg jiwang ke..? Romantis maksudnya.. Tapi bila mana dalam hati ada taman syurga, makanya hatinya telah merindui syurga.. maka aktivitas lebih menjurus kepada tujuan terbabit..

Innamal al'amalu binniati.. Setiap amal bermula dengan niat, maka niatnya letak di hati.. lalu amalnya dilahirkan melalui perbuatan dan tutur kata.. Jadi, pelakuan kita sebanrnya berkait dengan hati, yakni IMAN.. tetapi sejauh mana IMAN kita mampu membentuk jasadiah yang baik? Maka.. peliharalah taman tersebut ya.. sirami ia dengan air mata keinsafan, sinarinya dengan cahaya solat dan bajainya dengan zikrullah.


so pilihlah taman masing-masing ye.. :)


10:38pm/030313)
Mood: Homesick.

1 comment: