Jan 20, 2013

Mendakap Ukhuwah

Bismillahirrahmanirraheem...

Pernah sebelum ni saya tuliskan satu post mengenai ukhuwah.. Kalau terlebih kuah banjir, kurang pulak kering.

Mendakap ukhuwah sepertinya memeluk ukhuwah. Digenggam erat dan tidak mahu lepas2.
Sedangkan terbinanya Islam atas beberapa dasar antaranya Iman dan Ukhuwah. Dengar tajuk mendakap ukhuwah tu ada tak teringat2 sikit pasal sebuah tajuk buku yang bernama 'Dalam Dekapan Ukhuwah' karangan Salim A. Fillah. Tak pun buku Virus-vurus ukhuwah.

Menelusuri jalan tarbiyah.. seorang manusia tidak akan pernah putus dengan ujian dari pelbagai bentuk.Iman, Ukhuwah, keluarga dan juga kewangan.. Tetapi sebenarnya dari apa yang kita miliki telah termasuk di dalamnya hak pada orang yg meminta. Maka hendaklah kita memberinya hak dari bahagian tersebut.

Maka pemahaman mengenai ukhuwah ini tersangatlah unik dan subjektif namun matlamat dan tujuannya adalah sama: menggapai cinta Allah. Malakikat akan mendoakan dua lelaki yang bertemu dan berpisah kerana Allah.

Dalam hadis ketiga belas juga, Tidak beriman salah seorang daripada kamu sehingga dia mencintai saudaranya sebagaiman kamu mencintai diri sendiri.

Maka mendakap ukhuwah ini ibaratnya kita mendakap dan menyayangi diri kita sendiri. Andai hilangnya sedikit kasih sayang, maka seolah hati ini telah berlubang... woossh... *termenung di atas batu di tepi pantai*

Dan ukuwah itu sebenarnya fungsinya untuk saling melengkapi.. dan dalam bezanya sahabat, kawan dan kawan serta berukhuwah.. sangatlah tidak sama..

Sahabat dan berkawan berkemungkinan tujuannya semata kerana duniawi atau kelebihan yang dia ada.. Namun, dalam berukhuwah, tiada niat dan tujuan yang tersirat.. dan bukannya utk mengambil kesempatan atas kelemahan mahupun kelebihannya.. Bak kata Prof Muhaya... Ayuh kita reset minda, betulkan tujuan dan pemikiran kita.. Fikir yang positif-positif aja..

Dengan berukhuwah mendorong seorang sahabat mendoakan ke atas sahabatnya yang lain.. krn malaikat mengaminkan doa seorang ke atas saudaranya yang lain tanpa pengetahuan sahabatnya itu.. sweet kan.. ?

Maka forgive and forget banyak membantu mengatasi masalah virus dahsyat yang menracuni ukhuwah yang suci.. Sahabat yang baik itu sentiasa mengajak kepada kebaikan tetapi sahabat yang paling baik itu menegur kesalahan sahabatnya  Jadi di manakah patut kita cati mereka ini.. Saat kepercayaan kita terhadapnya telah terguris.. ? Kemaafan dan penerimaan bukan dari sebelah pihak sahaja.. kerana masakan tepuk tangan akan berbunyi jika hanya sebelah.. begitulah juga dengan ukhuwah.. kesempurnannya tidak lengkap tanpa komunikasi dan rasa dua hal..

Andai sahabat itu tahu bahawa sahabatnya telah dilukai, namun dimaafkan atas kasihnya dia.. dan krn Allah cinta aknNya, tidaklah dia berjauhan.. Bgaiman rapatnya dia dahulu krn bertujuan, dan walaupun kini telah tidak bertujuan.. bujankah ukhuwah itu tujuannya kerana Allah.?

Forgive and forget.. walaupun matlamat, cara pemikiran kita berbeza. Tegurlah sahabat andai dia tersalah..

Afwan kathiran.
Good nite: 20th Jan 2013.



No comments:

Post a Comment