Dec 2, 2012

Kematangan berfikir 2

Assalamualaikum,,

Kerancakan my circle's sister 'whats app' in our group has led me to an idea. Matang dalam berfikir bukan berdssarkan umur, tapi sebenarnya berdasarkan apa yang dia alami dalam kehidupan dan bagaimana dia melihat dunia. Even we, have a childish side inside right?
Macam orang kata adil. Adil tak bermaksud seimbang sebaliknya adil bermaksud metetakkan sesuatu pada tempatnya.

Orang yang matang ni juga tahu macam mnaa nak treat perkara remeh temeh dengan adil, dan bertanggungjawab ye.. Hmm bertanggungjawab? gi mana tuh? adakah seperti menjadi seorang anak yang konsistently bagi duit kpd parents every month? atau seorang suami yang jaga makan minum n nafkah keluarganya?

Macam mana dia ambil peduli mengenai kebersihan, peduli mengenai hak2 orang lain bila bersendirian mahupun beramai-ramai. Contohnya, membuat kerja rumah bergilir2 apabila tahu rumah itu dikongsi beramai-ramai2, menggunakan peralatan rumah dengan sebaiknya dan menjaga kebersihan. Hatta, membasuh cawan sendiri pun. Di jalan raya sekalipun, melanggar peraturan jalan raya adalah tidak matang. Memarahi orang di khalayak ramai.. mengambil hak orang lain untuk kegunaan peribadi, semua itu adalah perbuatan yang melambangkan ketidak matangan.

Manusia punya hak yang terlalu banyak untuk ditunaikan. Sekiranya semua tahu hak-hak yang perlu ditunaikan, kuranglah masalah jenayah, permusuhan, dan aman damailah dunia. Tetapi hakikat keburukan itu lebih disukai.. *sigh*.

jadi, pengurusan kita dalam sekecil-kecil perkara pun dah menunjukkan kematangan..

1 comment: