Dec 28, 2011

Selasa yang menekan

Assalamualaikum..

Yeah.. sudah lama tidak menghasilkan karya yang kalau hantar kat cikgu mesti dapat A. Memang saya akui, hasil tulisan saya lebih kepada fakta dan kurang kepada penceritaan.. Maka, tidaklah layak untuk saya menjadi seorang penulis novel mahupun sajak. Arakian pun saya menulis sebuah sajak mahupun puisi, ia akan menjadi sebuah tanda tanya.. Lantaran itu.. lebih baik saya menulis sebuah karangan tidak berisi..

Minggu ini, kepala ini telah menunjukkan tanda kekerutan yang meningkat. Teguran dari rakan ofis sangat menyentap perasaan, jiwa dan raga ku.. 'I don't believe u're youger than me'.. begitulah kiranya alih bahasa rakan terbabit.. 'I also don't believe I look this way old..' yang seyakinnya aku tahu.. penampakkan wajahku yang lebih matang dari usia adalah disebabkan oleh penangan si anu bernama ---> STRESS...!
Iya.. sangat ku akui.. Sang wanita seperti aku sangat mementingkan fizikal looks.. (in a moderate way, ok)..

Jadi aku teringat akan kata2 sang kaunselor pujangga yang mengatakan bahawa ' You cannot change others, you can only change the way you think'.. and yes.. on my way to think positively, it making me a bit stress.. Should this have something to do with your trait?

Maka, terpancarlah lagi ucapan dan kata2 sang kaunselor metropolitan..
' People in stress should know their enemy, learn their enemy' --> (ni kata2 sy..waahh.. boleh jadi kaunselor sudah ni..)

Actually..ehem2x.. untuk menangani stress.. kite perlu mengenal stress kita..
1. How
2. When
3.Why
4.Who
5.Where

do the 'event of stress' was happened.
tada..! grammar tunggang langgang...

Well, itu lah yang telah aku kenalpasti.. dan stress itu disebabkan oleh 'who' itu,

Maka.. di sini, saya ingin mewujudkan satu hari tanpa tekanan.. dan ini boleh dijadikan sebagai azam tahun baru.. 'Menangani stress dengan baik, supaya generasi lebih bahagia..' Cewah.. boleh jadi pakar perubatan pulak ni..

Papepun.. yang terbaik buat kita adalah solat.. mulakan setiap pekerjaan dengan Bismillahirrahmanirrahin, dan doa, dan zikrullah..
So, di sni, saya nak share doa yg diajarkan oleh mak saya.. moga dipermudahkan segala urusan.. :)

'Robbiyassir wala tu'assir, rabbitammim bilkhair'


ok.. time to sleep..
marilah kita perjuangkan hak kita..hak manusia teraniaya.. dan tunaikanlah hak sesama Muslim, manusia, dan yg penting hak Allah..

take care olls..

1 comment: