Mar 27, 2011

Nilam: Ya Allah.. Akalku Terhad, Ilmuku Dangkal

Assalamulaikum wbt.

Nilam ni sebenarnya satu post mengenai buku.. Kiranya, ia seperti segment bedah buku atau macam projek Mari membaca tu.. Kat sekolah rendah kan kita dah terbiasa dengan kempen membaca, jadi saya ingin lah meneruskan kempen membaca ini di dalam blog ini.. So, currently I'm reading this book, almost 2 month, and I am only able to finish it half.

Tajuk: Ya Allah.. Akalku Terhad, Ilmuku Dangkal
Penulis: Sofiyah Satuyah Rasin
Penerbit: Oasis buku

Sinopsis:

Secara overallnya, buku ini menghimpunkan koleksi-koleksi penulisan penulis yang tersiar di majalah MIDI. Penulisan ini adalah mengenai pengembaraan hati dan perasaan yang sering silih berganti dalam menghadapi setiap peristiwa yang kadang-kadang kita lihat ia seperti perkara yang remeh temeh.

Menariknya, setiap peristiwa itu dikaitkan dengan 99 sifat-sifat Allah, membuatkan setiap peristiwa yang dialami itu terasa hikmahnya.. dan setelah membaca, kita akan tersenyum kerana ia mula membuka mata kita terhadap dunia yang kadang-kadang kita rasakan ianya sempit.

So, saya suggestkan buku ni utk dibaca bulan ini.. Penulisannya santai dan bahasanya juga mudah.. Bacalah ye.. Moga Ilmu kita bertambah, dan pemikiran kita lebih matang.. hehe...


“Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi."

No comments:

Post a Comment