Dec 15, 2010

Kisah Son Goku

Assalamualaikum..


Pelik tak tajuk post ni.. Son Goku, .. antara watak2 yang best masa time sekolah dulu.. sekarang dah tak sekolah.. Ingat dulu-dulu time nak dekat UPSR pun sempat lagi membaca komik Dragon Ball ni.. tapi sekarang macam dah kurang famous sebab dah berlambak-lambak manga dan komik di pasaran.. Bila sebut Dragon Ball ini juga antara yang terlintas ialah tentang mutiara naga. Mutiara naga ini ada 7 biji sebenarnya.. (rasanya semua orang tahu).. dan setiap biji mutiara dapat dibezakan dengan jumlah bintang yang terdapat padanya.. apabila seseorang telah berjaya mengumpulkan ketujuh-tujuh biji mutiara, maka dia dapat membuat 3 hajat pada seekor naga ajaib.. (isk2x.. untuk manusia.. nak minta ape2 minta aje pada Allah ye... ). Maka Si Naga pelik ni pun akan menunaikan hasrat orang tersebut..

Dan yang lebih menarik lagi.. Si Son Goku ini adalah makhluk asing beruk spesies dari Planet Saiya.. Mereka berbentuk manusia dan mempunyai ekor beruk.. Dan apabila terlihat oleh mereka akan bulan purnama, mereka boleh mentransformkan diri mereka kepada beruk raksasa yang akan memusnahkan dan berperang.. Kehebatan makhluk Saiya ini juga ialah boleh mentransform dan mengupgradekan diri kepada yang lebih hebat.. iaitu Super Saiya.. dan waktu ini rambutnye akan bertukar menjadi warna keemasan.. dan auranye berlebih-lebihan.. dalam cite ni.. ramailah kawan dan kaum kerabat Son Goku..

Al-Kisah yang ingin diceritakan.. Si Son Goku ni sangatlah suka berlawan.. tapi tersangatlah peramah.. dan sebab tu dia ni ramai sangatlah kawan dan musuh dan ada di antara musuhnya yang telah menjadi kawannya..
dan tempoh perjalanan Si Son Goku untuk menjadi seorang pahlawan sangatlah panjang dan penuh onak duri.. ye lah.. nak jadi herO mana boleh ekspress.. Hanya Badang je yang sanggup makan muntah hantu air semata nbak jadi hero ekspress.. huhuhu...

Start dari kecil, Son Goku telah dilatih oleh datuknya hidup di dalam hutan dan seni mempertahankan diri. Selepas kematian datuknya, dia telah pergi berguru dengan Datuk Kamen.. kemudian menyertai beberapa pertandingan seni mempertahankan diri.. tidak cukup dari itu.. dia terus pergi menuntut ilmu dengan beberapa tOk guru yang lain.. ada yang tinggal di atas menara tinggi.., atas gunung.. merentas laut dan sebagainya.. Kesimpulannya.. dia telah merentas api, lautan dan mendaki gunung yang tinggi.. Bukan orang bercinta sahaja yang sanggup merentas lautan berapi.. tapi Si Son Goku telah merealisasikannya.. (walaupun dia hanya watak dalam komik). Dan setiap kali berlatih.. dia akan bertambah kuat.. setiap kali perlawanan dan sembuh dari kecederaan yang dialami, dia akan bertambah kuat lagi malah pengalaman turut bertambah.. putus asa tiada dalam diri.. dan terus berjuang mempertahankan Bumi.. (huhu.. )
Saya bukan nak membanggakan watak komik yang tak hidup, tapi saya suka dengan watak yang direka oleh Akira Toriyama.. Saat kekalahan dan kemenangan dia akan tersenyum bangga..

Nothing comes easily.. everything start with some hardworks.. and every moment is precious even when we fall.. and people might recognize us only when we're gone..

Hero realiti dan dibukukan sebenarnya sudah ada.. Contoh pun sudah ada.. hanya tinggal ikutan sahaja.. Rasulullah saw. Baginda adalah hero sejati umat Islam.. Saat rebah ia memberi kekuatan dan saat kemenangan semangat bertambah.. Adanya baginda, membawa sinar Islam kepada umat manusia.. dan manusia mula mengenal Allah.. dan walaupun baginda telah tiada.. baginda tetap di hati, sunahnya tetap diikuti.

Sekiranya Son Goku terpaksa memikul cangkerang kura-kura yang berat untuk latihan kepahlawanannya.. Rasulullah telah memikul tanggungjawab yang lebih besar hinggakan baginda menggeletar saat menerima wahyu yang disampaikan Jibril..

Pahlawan-pahlawan lain tidak mungkin dapat menandingi baginda.

Di dalam diri setiap insan itu ada seekor naga yang sedang tidur..

No comments:

Post a Comment