Dec 22, 2010

Hargai apa yang dihadapan, kenangi apa yang dibelakang

Assalamualaikum...

Entry kali ini sangat mudah dan simple.. dengan tajuknye yang agak puitis.. dan penuh sastera.. hehee... dah tua2 ni baru lah nak bersastera2. jiwang karat.. em.. kata orang sentimental la.. kuikui.. tak de maknanye..
Actually masa tgh facebooking, saya klik dengan sengaja satu link blog ni.. tajuknye amatlah menarik.. 'Jangan Mencari yang terlalu Sempurna'. or in English, kalau tak paham2 bahase.. don't be so perfectionist lah.. hmm.. sebenarnye kalau nak diikutkan mana ada manusia yang sempurna di atas muka bumi ini.. dan kerana itu manusia diciptakan berpasangan, punya keluarga kerana perlu saling bergantungan dan membantu.. let's read:

.....
Jika kamu memancing ikan....Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja....Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga .........Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatimu. ...

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu. ...Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya....Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat.Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..Terlalu ingin mengejar kelazatan.Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU. ..MENGASIHIMU. ..Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.

Terlalu mengejar kesempurnaan.Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Kamu juga yang akan MENYESAL.....

p/s: panjang benor link dia.. (tapi sy dah minta izin share ek..)

Actually I like the words being eloborated.. hehe.. nice and meaningful..
When I read this, saya teringat satu kisah/ cerita juga yang dibaca kat facebook.. pasal rumput yang cantik.. (actually tak ingat tajuknye)

Kisah nye membawa maksud dan pengajaran yang sama seperti tajuk dia atas.. al-kisahnye, seorang guru memberikan satu tugasan kepada anak muridnye..

Murid itu diminta oleh gurunye untuk berjalan di satu kawasan berumput yang indah, dan setiap pelajar dikehendaki mengutip/memetik sehelai rumput yang paling cantik..dari hujung padang ke hujung padang sana.. tapi dengan syarat, mereka tidak boleh berpatah kembali ke belakang..

Lalu berjalanlah mereka merentasi padang, dan rumput2 tersebut sangatlah cantik dan hijau.. bagi yang telah memetik, akan segera pulang ke kelas, tapi yang belum, akan meneruskan perjalanan mencari rumput, hinggalah ke hujung.. Akhirnya ada seorang yang tinggal.. dan bila gurunya bertanya.. murid itu berkata semuanya adalah sangat cantik, dan dia terus berjalan ke hadapan kerana menganggap bahawa ada rumput yang lebih cantik di hadapan.. dan secara tidak sedare dia sudah di penghujungnya.. dan sudah terlewat untuk berpatah balik.. Akhirnya.. tiada rumput yang dapat dikutipnya...

The moral of the story: Bila terlalu teruja untuk mencari kesempurnaan.. kita sering terlupa apa yang telah kita miliki..

Bersederhanalah dan bersyukur atas segala nikmat yang Allah telah kurniakan buat kita..
sebab, kadang2 Allah sembunyikan matahari, turunkan hujan dan guruh yang menakutkan.. rupa2nya.. Allah ingin hadiahkan pelangi yang indah.. :)




cantik kan pelangi ni?

Itulah tandanye Allah sayangkan kita.. So, apakah caranye kita membalas cinta-Nya? Tepuk dada tanya diri..

Adios!

No comments:

Post a Comment