Dec 14, 2010

Buku dan kulit buku.. judge sendiri..


Di suatu petang yang indah dan ceria.. Sang Pembeli melalui beberapa deretan gerai menjual buku dan majalah ilmiah.. buku2 yang pelbagai warna dan tajuk telah menarik minat sang pembeli untuk membelek2..
" Hmm.. kalau ikut bajet.. cukup untuk sebuah lagi magazine this month.. and target saya nak beli satu majalah Solusi keluaran lalu.. at least dapat yang murah sedikit.." kata Sang pembeli dalam hatinya..

Seperti biasa , Sang Jurujual akan mem'promote' barangan jualan..dengan pelbagai cara, dan kata2 manis.. Lagilah menambah minat Sang Pembeli untuk membeli.. lalu meneruskan aktiviti membelek majalah dan sekali sekali memegang dan menyelak majalah..
'isk.. nak pilih tajuk mana neh.. yang ni macam dah ada, yang ni macam dah baca.. ' bisik Sang Pembeli..

'Pilihlah awak.. banyak majalah dan buku.. majalah ni pun tinggal 3 tajuk je.. ' pujuk Sang Jurujual..

'Kejap ye.. nak tengok2,' kata Sang Pembeli..
'Isk, mana satu aku nak amek ni.. target hari ni satu magazine.. hmm .. tapi nak yang mana satu? Tengok buku kejap lah.. Kot ada yang menarik..' bisik Sang Pembeli mengalihkan pandangan ke arah buku2 yang tersusun di sebelah susunan majalah.

'Pilih la mana satu yang berminat, atau awak memang tak minat buku2 macam ni.. ?' hai.. lain macam je bunyinye ayat Sang Jurujual..

Sang Pembeli..?

A. Kalau saya tak berminat, tak de lah saya singgah di sini..kak oi..
B. A'ah la.. saya memang tak minat.. terima kasih
C. Maaf ye.. Rasenye pen saya tercicir kat sini tadi.. jap saya cari..
D. Sebenarnya saya sangat2 berminat.. tapi tetibe je saya jadi tak berminat..
E. Saya tak tahu nak pilih yang mana satu.. yang percuma ada?
..
Akhirnya Sang Pembeli pun beransur beredar dari tempat tersebut, tanpa membawa hasil..

Mengikut penilaian.. apakah tindakan yang sepatutnya untuk Sang Pembeli dan Sang Penjual?

Penilaian adalah berbeza dari sudut kaca mata orang... ini juga dipanggil persepsi.. Persepsi orang berbeza mengikut status, keadaan sekitar, pengalaman, agama dan peringkat umur..

Persepsi juga berubah sekiranya cara berfikir diubah.. melalui berfikir di luar kotak, atau ubah sudut pandang anda..

Jangan sampai jurujual dianggap pengacau (most of us will think like that).. walaupun pada hakikatnye kita adalah penjual dan pembeli..

TQ.

No comments:

Post a Comment