Aug 22, 2010

Makan2 Ramadhan: Jimat atau Boros?


Seminggu sebelum masuk Ramadhan, semangat dOk pikir apa nak masuk sahur.. lebih-lebih lagi bila dah duduk rumah sewa ni.. teringat lah dulu-dulu waktu dok rumah sewa juga.. asyik2 teringat masakan rumah... hOmesick selalu... but now! I have to be independent.. hahaha... moga SukseS!

Bila dah masuk Ramadhan.. nampaknye sehari je berjaya memasak sahur.. ala kadar.. takat telur goreng kicap ngan nasi panas... fuhh... the best tu....takpe.. nanti lepas Puasa kite buka balik buku resepi... huhuhu...

bila dikira balik.. bila bulan puasa ni tak delah sangat barang rumah yang dibeli.. sebab dah jarang masaklah... malas atau berjimat? sO kat bazar lah tempat menghabiskan duit... Bulan Ramadhan adalah bulan menahan diri dari nafsu.. selangkah je menjejakkan kaki ke bazar... macam2 dugaan menerpa.. keinginan membeli makann begitu tinggi... sebelah kanan ayam golek.. belah kanan air sejuk.... sedapnye... jalan sikit.. nampak pulak murtabak panas.. adus...

Banyak pula pilihan bila kat bazar ni... hehehe... masak tunjuk-tunjuk je... bila jalan-jalan kat bazar ni kita boleh perasan siapa peniaga Ramadhan dan siapa peniaga tetap.. al-maklumlah... bulan dimana rezeki melimpah ruah... bagi peniaga dan pengejar amalan.. semuanye berganda-ganda.. double2 or triple... Tapi, aku tercari-cari pula makcikyang selalu dok berniaga bihun sup ngan laksa kat sebelah blok ni... tak de lah pulak..hmm...

Orang berniaga, berganda-ganda pendapatan... orang membaca al-Quran berganda-ganda pahala bagi setiap huruf.. orang beribadah berganda-ganda pahala ibadahnye... orang yang tak puasa... berganda-ganda malunye... hehehe... dan... ramai pula peminta sedekah di bazar.. mengambil kesempatan kebajikan dan kelebihan di bulan Ramadhan... ? tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima... sehari peminta sedekah di bazar Ramadan mampu mengumpul sebanyak RM300 !!! (sumber: berita Harian).

Jalan lagi....

akhirnye... bila menjejakkan kaki keluar dari bazar.. ternyata telah membelanja lebih dari sepatutnye.. hendak berjimat jadi bOros pula.... so... matlamat tidak kesampaian...

Tapi bila kat ofis... belum tengahhari.. dah ada yang dOk menyembang balik karang nak masak apa?tenga hari dah ramai beratur membeli lauk ...hmm.. beli baju raya.. beli seluar raya... kereta raya... rasanye.. bulan puasa ni lah paling banyak berbelanja dari bulan2 yang lain...

Jom berbelanja masa kita ke kedai yang bermanfaat...!

jOm, cepat2 kembali kepada matlamat Ramadhan yang sebenar..sekiranye merasakan matlamat hampir tersasar... sempat lagi ni.. moga Ramadhan kali ini tidak sia2.. :)