Jun 7, 2010

Ko+mu+ni+ka+si

Assalamualaikum wbt.

Salam musafir, hari ini aku berjalan lagi..berjalan kerana perlu berhijrah..Bila berhijrah
maknanya aku bakal bertemu orang2 yang baru..lalu menjalinkan silaturrahim. Alhamdulillah, aku
telah memanjangkan silaturrahim, walaupun tidak serancak dahulu..

Bila tiba bab nak jumpa orang baru ni aku lemah sikit.. Al-maklumlah,aku ni pemalu orangnye..
(hehehe..), dan agak kurang peramah, kata orang, serius la pulak..hehe..yeke? biarlah
mereka menilai... Bukankah Allah suka kepada orang yang memanjangkan silaturrahim?
Rasulullah juga suka memanjangkan silaturrahim.. Maka, secara tidak langsung kita telah
menjalankan satu sunnah Rasulullah saw..

' Sesungguhnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara, maka damaikanlah antara kedua
saudaramu (yg berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat'
QS 49:10.

Tapi aku selalu tanamkan dalam diri, kalau tak de modal, senyum je.. kan senyum itu sedekah.. tapi
klu tak kena tempatnye, sewel lak pula.. bertanya kan nama, itu satu kemestian, bak
kata orang tak kenal maka tak cinta.. pastu sembang2 le.. bercerita hal minat, famili dan isu2 semasa.
kalau bersembang dengan orang yang peramah memang best, sebab diorang pandai bercakap..
Kita ni,cakap sikit2 dah le.. hehe.. itulah kadang terkagum juga pada golongan tersebut..
Bijak sungguh mereka berkata2, dan itulah antara kelebihan yang Allah kurniakan pada mereka.
Tapi, adakah sama orang yang bijak berkata2 dengan orang yang bijak berkomunikasi?

Pernah aku menyuarakan isi hati pada seorang sahabat.. 'Macam mana nak pandai bercakap
berkomunikasi?'

hmm.. lalu dijawabnya 'Dayah nak jadi macam saya ke? Mak saya selalu risau,
kata saya ni asyik bercakap je.. dan nasihat agar kurang2lah bercakap.. yelah, kadang-kadang kita
tak sedar yang apa yang kita perkatakan itu mungkin telah menyinggung perasaan orang lain.'

Betul juga kata sahabat aku ni. Kadang asyik banyak cakap je, keje tak jalan2 juga..
tak pun keluarlah statement.. cakap je lebih.. atau mungkin tak sedar ayat2 atau cerita kita
telah membangkitkan riak dalam diri.. isy...bahaya tu... so,berhati-hatilah bila bercakap ye..

Kesimpulannya.. bercakap dan bersilaturrahim ni sebenarnya memerlukan kemahiran komunikasi
yang baik.. lebih2 lagi bagi mengeratkan lagi silaturrahim yang sedang ada.. komunikasi
yang baik juga memberi first impression yang baik kepada penyampai.. yg penting jaga batas2
yang wajib dijaga.




p/s: perlu perbaiki kemahiran berkomunikasi.. berada di gred C..=(

No comments:

Post a Comment